دیدار هیأت دوستی پارلمانی اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس ) از گرجستان

به دعوت "خانه اسرائیل" در گرجستان ، یک هیئت اسرائیلی به سرپرستی "دیوید بیتان"، رئیس گروه دوستی با پارلمان گرجستان در کنست ، در روزهای ۱۳ لغایت ۱۵ می ۲۰۲۲(۲۳ لغایت۲۵ اردیبشهت ماه ۱۴۰۱)  از تفلیس بازدید کرد. این هیأت را چندین مقام محلی از جمله شهردار شهر" ریشون لزیون "(یکی از شهرهای بزرگ اسرائیل) همراهی می کرد.

به دعوت "خانه اسرائیل" در گرجستان ، یک هیئت اسرائیلی به سرپرستی "دیوید بیتان"، رئیس گروه دوستی با پارلمان گرجستان در کنست ، در روزهای ۱۳ لغایت ۱۵ می ۲۰۲۲(۲۳ لغایت۲۵ اردیبشهت ماه ۱۴۰۱)  از تفلیس بازدید کرد. این هیأت را چندین مقام محلی از جمله شهردار شهر" ریشون لزیون "(یکی از شهرهای بزرگ اسرائیل) همراهی می کرد.

هیأت اسرائیلی در اولین نشست خود  که در خانه اسرائیل برگزار شد، با  آخرین فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته توسط این مرکز آشنا گردید. در این نشست، "ایتسیک موشه" ، رئیس خانه اسرائیل در گرجستان گفت که بیشتر ابتکارات این مرکز با هدف تعمیق روابط اسرائیل و گرجستان است.

وی افزود که ما معتقدیم بخش غیردولتی، نیازها را در همه زمینه‌ها بهتر می‌بیند ، بنابراین در برنامه های ابتکاری خود سعی می‌کنیم منافع هر دو طرف را دقیقاً مشخص کنیم و تا زمانی که آن شرایط ایجاد نشود،هیچ محیط ایده آلی وجود نخواهد داشت. بنابراین به موازات ابتکارات و فعالیت ها ، انتظار داریم فعالیت دستگاه های مختلف دیگر نیز بتواند موضوعات مورد نظر طرفین را نیاز سنجی کند. سپس "دیوید بیتان" ، رییس گروه دوستی پارلمانی کنست با اشاره به اهمیت رویدادهای برنامه ریزی شده گفت: «آموزش تاریخ هولوکاست در دانشگاه های گرجستان، تأسیس گروه مشاوران اسرائیلی، افتتاح بنای یادبود قربانیان هولوکاست و شیندلرهای گرجی ، سیگنال بسیار مثبتی از سوی گرجستان است ، کشوری که به عنوان کشوری دوست، نه تنها برای یهودیت، بلکه برای دولت اسرائیل محسوب می شود .

وی همچنین ضمن تشکر از اعضای شورای شهر تفلیس برای حمایت از طرح خانه اسرائیل برای افتتاح بنای یادبود "شیندلرهای گرجی" گفت که من شخصاً چند درخت در این پارک کاشتم و دو سال پیش  نیز بنای یادبود مشابهی در "اونی" به مدیریت خانه اسرائیل برپا شد و هرکسی که از این مکان‌ها دیدن کند، سفیران گرجی در جهان خواهند شد . وی افزود: به ارتباطم با این کشور (گرجستان) افتخار می‌کنم و مطمئن هستم که نسل‌های آینده نیز چنین ارتباطی خواهند داشت.

علاوه بر برنامه های متعددی که در جریان سفر این هیئت پیش بینی شده بود ، از کتاب«صهیونیسم در برابر همه احتمالات» رونمایی به عمل آمد . دیوید بیتان در مورد اهمیت این کتاب گفت که این اثر بر اساس حقایق تاریخی است که بر اهمیت صهیونیسم، اولین پیوندها با گرجستان و وقایع قابل توجه دیگری که تاکنون ناشناخته مانده است، تأکید دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد که ارائه نسخه یهودی این کتاب در اورشلیم، با موفقیت همراه بوده و امروزه این کتاب جدولی برای بسیاری از یهودیان است. این کتاب به اسرائیلی ها و گرجی ها درس میهن پرستی می آموزد .

در جریان سفر این هیأت تفاهم نامه ای نیز بین شهرداران ریشون لزیون و اخمتا به امضا رسید . شهردار شهر ریشون لزیون دراین خصوص گفت که  آنچه در چارچوب روابط با اسرائیل به ابتکار خانه اسرائیل انجام می شود، بار دیگر ثابت می کند که این کشور (گرجستان) دوست اسرائیل است.  وی افزود که "دیوید بیتان" به من اطمینان داد که به کشوری دوست می‌آییم و باید از طریق برادری به تقویت روابط با شهرها کمک کنیم. روابط ما چند وجهی خواهد بود که فرهنگ، گردشگری و...  را شامل می گردد . ما می خواهیم تاریخ شهر خود را معرفی کنیم و از سویی ظرفیت های شهرداری اخمتا را در اسرائیل عملیاتی نماییم . ما فناوری‌های موجود در شهر ریشون لزیون را به  اخمتا ارائه خواهیم داد که در خدمت پیشرفت شهر خواهد بود. من اطمینان دارم که این همکاری مثمر ثمر خواهد بود. شایان ذکر است در دیدار های صورت گرفته "ایتسیک موشه" اظهار داشته که خانه اسرائیل در گرجستان اجرای برنامه های بین المللی را  نیز در نظر گرفته است . به  عنوان نمونه در ماه ژوئیه، این مرکز قصد دارد برنامه ای را در مورد "یهودی ستیزی" در اورشلیم ترتیب دهد و در ماه نوامبر نیز در نشستی با حضور سازمان های لابی کننده اسرائیل ، شرکت نماید. همچنین در ژانویه ۲۰۲۳، به ابتکار خانه اسرائیل، یادبودی را برای قربانیان "بابی یار" در ریشون لزیون برپا کند .

۲۳اردیبهشت ماه ۱۴۰۱(۱۳ می ۲۰۲۲) 

https://georgiatoday.ge/israeli-house-we-create-reality/

کد خبر 12195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =